Det är dyrt att rekrytera fel.
När medarbetare söker nya möjligheter ökar kraven på nyrekryteringar. En nyrekrytering är en investering, i tid och pengar en felrekrytering kan bli mycket dyrbar. Därför är det viktigt att hitta verktyg som gör att medarbetaren trivs och snabbt kommer in i sina nya arbetsuppgifter och blir lönsam.
Hur bör man göra för att medarbetaren ska trivas och stanna kvar länge på en marknad som präglas av ”The Great Resignation” och kompetensbrist?
Kandidaternas marknad – The Great Resignation
Just nu i USA säger rekordmånga människor upp sig – även i England, Finland och Sverige syns samma tendens. Hur bör man göra för att behålla sina medarbetare? Uttrycket Employer Branding blir allt viktigare. Det krävs en genomarbetad medarbetarresa från start till slut och en vilja att hänga med i trenderna på arbetsmarknaden.
Allt fler undersökningar tyder på att rörligheten på arbetsmarknaden ökar efter pandemin. Våren 2021 avslutade 4 miljoner amerikaner frivilligt sina anställningar. Det är den högsta siffran på 20 år och har gett upphov till begreppet ”The Great Resignation” – en trend som har spridits över världen och påverkat miljontals arbetsplatser.